مقالات

موارد استفاده از گاز آرگون

از انواع گازهای موجود که بی رنگ، بی بو، بی مزه و همچنین غیر سمی و خنثی میباشد گاز آرگون است. در ادامه قصد داریم تا موارد استفاده از گاز آرگون را به اختصار شرح دهیم. موارد استفاده از گاز آرگون:

1.  حتما تا بحال لامپ هایی را که بمنظور روشنایی برای منازل مورد استفاده قرار میگیرند را دیده اید. این لامپ ها در بیشتر خانه ها نیز مورد استفاده قرار میگیرند. برای ساخت لامپ روشنایی از گاز آرگون استفاده میشود.

2. پوششی که برای عناصر واکنش پذیر مورد استفاده قرار میگیرد گاز آرگون میباشد. گار آرگون بعنوان پوششی برای تیتانیوم نیز مورد استفاده زیادی دارد.

3. برای ساخت بلورهای ژرمانیوم و سیلیکون نیاز به محیطی محافظ میباشد. از گار آرگون در ساخت این نوع محیط های محافظ استفاده زیادی میشود.

4. یکی از اصلی ترین موارد استفاده از گاز آرگون در جوشکاری ها میباشد. فلزاتی به غیر از آهن را که بیشتر در صنایع کاربرد دارند را از طریق این گاز جوش میدهند. جوشی که با گاز آرگون انجام میشود میتوانید اتصال  بسیار خوبی را ایجاد کند. از جمله صنایعی که از گاز آرگون استفاده میکنند میتوان به صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، دوچرخه سازی، خودرو سازی و از این دست صنایع اشاره نمود.

5. برای ساخت انواع طلا و جواهر و بمنظور اتصال قسمتهای مختلف به یکدیگر از گاز آرگون استفاده میشود. آرگون از گازهایی است که میتواند اتصالات خوبی را در طلاجات ایجاد کند.

6. شستن فلزات مذاب از هر طریقی انجام نمیشود و نیازمند نوعی گاز مخصوص میباشد. گاز آرگون بهترین گازی است که از طریق آن میتوان به شستن مواد مذاب پرداخت.

7. حتما تا بحال پنجره های دو جداره زیادی را در منازل و همچنین ساختمان های اداری مشاهده نموده اید. برای اینکه بین دو جداره این پنجره ها با نوعی گاز مخصوص پر شود از گار آرگون استفاده میشود. معمولا جایگزینی برای گاز آرگون وجود ندارد.

8. برای اینکه در آزمایشگاه ها بتوانند مواد مختلف را آنالیز و همچنین بررسی کنند از گار آرگون استفاده میشود. شناسایی و همچنین آنالیز مواد از طریق گاز آرگون انجام میشود.

9. صنایع سیمان سازی از گاز آرگون بصورت مخلوط با متان استفاده های زیادی به عمل می آورند.

10. از دیگر موارد استفاده از گاز آرگون برای برخی از اعمال جراحی میباشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *