مقالات

مانومتر یا فشارشکن چیست؟

مانومتر یا فشارشکن  یعنی تمامی کپسول های اکسیژن و یا گازهای مختلف دارای شیر هستن که با چرخاندن فلکه آن گاز خارج میشود همانطور که میدانید شیر کپسول ها در زمانیکه فلکه آن را باز میکنید فشار گاز به صورت کنترل نشده و با فشار بالا خارج میشود و نیاز به یک وسیله کنترل فشار یا همان فشارشکن میباشد.

فشارشکن و یا همان مانومتر دارای یک دیافراگم میباشد که با چراخندن شیر میتوانید فشار مد نظرتان را تنظیم کنید و با همان فشار انتخابی که دارین کنترل کنید مانومترها دارای جنس برنجی برای گازهای خنثی و آتش زا و جنس استنلس استیل برای گازهای خورنده موجود میباشند.

مانومتر یا فشارشکن

 فشارشکن ها دارای دو گیج ورودی و خروجی میباشند که گیج ورودی فشار گاز داخل کپسول یا مخزن را نشان میدهد و گیج خروجی فشار گاز کنترل شده خروجی را نشان میدهد که آن به وسیله شیر روی مانومتر قابل تنظیم میباشد. ایم وسیله  به دوسته تشکیل شده است مانومتر کپسولی که مستقیم به شیر کپسول شما وصل میشود و مانومتر بین خطی که بین خط اتصالات شما نصب و قرار میگیرد.

مانومترها دارای فشارهای مختلف و سایزهای متفاوت هستن که بنا به درخواست مشتری و مصرف کننده انتخاب میشوند توجه داشته باشید مانوترها بر اساس گازها انتخاب و مصرف میشوند و هرگازی مانومتر مخصوص خود را دارد و در نظر داشته باشید که برای گاز مصرفی خود مانومتر مخصوص همان گاز را انتخاب کنید.

 

انواع مانومتر

1- دیجیتال

فشارسنج دیجیتال است که مقادیر فشار اندازه گیری شده را به صورت دیجیتالی و بر روی یک صفحه نمایش به کاربر نشان می دهد.

2-  روغنی

در برخی از تجهیزات که در حین کار لرزش زیادی دارند باید از فشارشکن های دقیق تری استفاده کرد؛ مانومترهایی که عقربه های ‌شان مقادیر را دقیق تر نشان بدهند، در چنین مواقعی می توان از مدل روغنی استفاده کرد.

3- اکسیژن

مانومتر اکسیژن یا همان رگولاتور اکسیژن؛ همان قطعه ای است که در قسمت بالایی (خروجی) کپسول اکسیژن نصب می شود و میزان اکسیژن ورودی و خروجی را اندازه می گیرد و به کاربر امکان تنظیم آن را می دهد.

لوازمی که در فشارشکن ها(رگلاتور) استفاده می شود عبارتند از:

– دو عدد گیج فشار – یک بدنه برنجی یا استیل و در بعضی مواقع برنجی آب کروم

– میل مانومتر و مهره هوا در ورودی مانومتر (رگلاتور) که گاز وارد می شود

– ولو و مهره شیلنگ خور در قسمت انتهایی یعنی خروجی

– داخل مانومتر (رگلاتور) از دو تکه دایره ای پلاستیکی که به آن دیافراگم گفته می شود که عمل کنترول فشار گاز را بر عهده دارد.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *