مقالات

رگلاتور چیست؟

یکی از تجهیزاتی که برای کاهش فشار گاز در سیلندر مورد استفاده قرار میگیرد رگلاتور میباشد. اما رگلاتور چیست. فشار گازی که در سیلندرها وجود دارد بسیار بالاست. بالا بودن فشار گاز موجود در سیلندر باعث می شود که قابل استفاده در دستگاه های کروماتوگرافی،‌ آنالایزر و همچنین دستگاه های مصرف کننده نباشد. به طور کلی رگولاتور را میتوان دستگاهی نامید که برای کاهش فشار گاز مورد استفاده قرار میگیرد.

از رگلاتور برای کنترل دبی گاز استفاده نمی شود و تنها برای کنترل فشار مورد استفاده قرار می گیرد. البته نوعی از رگلاتور نیز ابداع شده است که از گیج کنترل دبی نیز برخوردار است و میتواند کنترل فشار گاز و همچنین دبی را عهده دار شود.

رگولاتور به سه نوع متریال مختلف تولید میشود که این متریال ها روکش کرم، برنج و استنلس استیل میباشد. در این بین رگلاتور با روکش کرم در برابر شرایط محیطی مقاومت بسیار بهتری از خود نشان می دهد. همین قابلیت منجر به عمر بالای رگلاتور می شود و برای سالیان بیشتری می توان از آن استفاده نمود که باید در خرید رگلاتور به آن توجه نمایید.

روکش استنلس استیل نیز به دلیل روکش استیل خود عملکرد بسیار خوبی را از خود بجای می گذارد. همین روکش ها موجب بوجود آمدن مزیت هایی برای این نوع رگلاتور شده است. از جمله این قابلیت ها می توان به حداقل رسیدن جذب گازهای واکنش پذیر، کاهش پرت گازها و سازگاری کامل با مخلوط های گازی اشاره نمود.

کارایی رگلاتور ها باعث شده تا به دو نوع تک و دو مرحله ای تقسیم شوند. رگلاتورهایی که یک مرحله ای نامیده میشوند میتوانند فشار گاز را تنها در یک مرحله کاهش دهند اما در مقابل رگلاتورهایی که به دو مرحله ای معروف هستند می توانند فشار گاز را در دو مرحله کاهش دهند. در ادامه برای پاسخ دادن به سوال رگولاتور چیست باید یاد آور شویم که در خرید رگلاتور خوب باید مواردی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد را مشخص نمود. گاز مورد استفاده، فشار خروجی مورد نیاز و فشار ورودی از سیلندر از مواردی هستند که قبل از هر چیز باید مشخص شود. همانطور که می دانید گاز یکی از عناصر بسیار خطرناک است به همین دلیل باید برای استفاده از رگلاتور به عنوان یک دستگاه کنترل فشار گاز، ایمنی را به طور کامل رعایت نمود.

در خرید رگلاتور باید دقت فراوانی به خرج دهید. رگلاتور باید نسبت به خواص شیمیایی و همچنین نوع گاز انتخاب شود. به طور مثال نباید برای کنترل فشار گازهایی همچون نیتریک اسید، هیدروژن کلراید و ترکیبات سولفور دار از رگلاتورهای برنجی استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *